Blik op 2011 BLIK OP 2011 | ONLINE
Wie bent u? | Ik ben een voertuigeigenaar

Knappe prestatie op ICT-gebied

Knappe prestatie op ICT-gebied
​De RDW is er in geslaagd een motor van een auto te vervangen, terwijl deze aan het rijden was. Deze metafoor gaat op voor de vervanging van het volledige computersysteem, dat eind 2011, na een jarenlange en zorgvuldige voorbereiding, is afgerond. De RDW heeft het mainframe vervangen door een netwerk van samenhangende computers, het Winframe.
Vervanging
Met een mainframe draaien alle registers op één centraal computersysteem. Dat is kwetsbaar en geeft beperkingen in groei. Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen en om voorbereid te zijn op een verdergaande digitalisering was vervanging noodzakelijk. De registers van de RDW, met het kentekenregister als belangrijkste, moeten 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar zijn. Dat maakte de vervanging complex.

Migratie
Fasegewijs zijn alle diensten overgezet en eind december werd de centrale database gemigreerd. Aanvankelijk was aangekondigd dat de RDW-diensten twee dagen (28 en 29 december) niet bereikbaar waren, maar in de praktijk was 95% van alle diensten al na een halve dag weer beschikbaar. Het ICT Bedrijf en de lijnafdelingen hebben in dit traject een gigantische inspanning geleverd en voorbeeldig onderling en met klanten samengewerkt.